Het O’Hare incident Chicago 2006

Door Erwin Noorman  •   •  Reageer

Het O’Hare incident Chicago 2006

De fameuze UFO-waarneming op het internationale vliegveld O'Hare in Chicago vond plaats op 7 november 2006, rond 16.15 uur. Twaalf medewerkers van United Airlines en enkele getuigen buiten O'Hare International Airport meldden een plotselinge UFO-waarneming. Zij waren getuige van een metaalachtig, schotelvormig object dat op dat moment onbeweeglijk en geluidloos boven Gate C-17 zweefde. Het object werd voor het eerst opgemerkt door een medewerker van het platform die vlucht 446 van United Airlines terugduwde. De medewerker bracht de bemanning van vlucht 446 op de hoogte van het object boven hun vliegtuig. Het object werd ook gadegeslagen door piloten, het management van de luchtvaartmaatschappij en monteurs.

Luchtverkeersleiders zagen het object niet en het verscheen ook niet op de radar, daarbij opgemerkt dat de radar is afgesteld op objecten met hoge snelheid en niet op stationaire objecten. Alle getuigen zeiden dat het object donkergrijs was en goed te zien was in de bewolkte lucht. Ze zeiden dat het object, volgens sommigen geschat op een diameter van 6 voet tot 24 voet(1,8 tot 7,3 meter), geen lichten vertoonde. Sommigen zeiden dat het leek op een draaiende frisbee, terwijl anderen zeiden dat het niet leek te draaien. Allen waren het erover eens dat het object geen geluid maakte en zich op een vaste positie in de lucht bevond, net onder het 600 meter hoge wolkendek, totdat het onverwacht de wolken in schoot. Verschillende onafhankelijke getuigen buiten de luchthaven zagen het object ook. Een van hen beschreef een schijfvormig object dat boven het vliegveld zweefde en verklaarde dat het "duidelijk geen wolken" waren. Volgens deze getuige schoot het object met hoge snelheid door de wolken, waardoor er een helder blauw gat in de wolkenlaag achterbleef. Het gat leek zich naar verluidt kort daarna te sluiten. Jon Hilkevitch van de Chicago Tribune: "De schijf was ongeveer vijf minuten zichtbaar en werd gezien door bijna een dozijn medewerkers van United Airlines, variërend van piloten tot supervisors, die gepraat op de radio hoorden en naar buiten renden om ernaar te kijken."

Ohare 4

Zowel United Airlines als de Federal Aviation Administration (FAA) ontkenden aanvankelijk dat ze enige informatie hadden over de O'Hare UFO-waarneming totdat de krant Chicago Tribune, die het rapport aan het onderzoeken was, een Freedom of Information Act (FOIA)-verzoek indiende. De FAA gaf vervolgens opdracht tot een interne beoordeling van luchtverkeerscommunicatie om te voldoen aan het FOIA-verzoek van de Chicago Tribune. De FAA concludeert dat de waarneming werd veroorzaakt door een "weerfenomeen" en dat de dienst het incident daarom niet zou onderzoeken. Volgens astronoom Mark Hammergren waren de weersomstandigheden op de dag van de waarneming geschikt voor een "perforatorwolk", een ongewoon weerfenomeen. Overigens is bij meteorologen bekend dat met name vliegtuigen deze gaten in wolken veroorzaken. Vliegtuigen vliegen echter niet recht boven een vliegveld door wolken heen op 600 meter hoogte. Zie voor meer informatie  https://weather.com/news/news/hole-punch-clouds-20130123

Ohare 2

UFO-onderzoekers hebben betoogd dat de weigering van de FAA om het incident te onderzoeken in tegenspraak is met het mandaat van de dienst om mogelijke inbreuken op de beveiliging op Amerikaanse luchthavens te onderzoeken, zoals in dit geval; een object dat door talloze luchthavenmedewerkers is gezien en officieel door ten minste één van hen is gemeld, zwevend in het volle zicht boven een van de drukste luchthavens ter wereld. Sommige getuigen die door de Chicago Tribune werden geïnterviewd, waren zogenaamd zodanig "van streek" dat federale ambtenaren weigerden de zaak verder te onderzoeken. In het algemeen heerste echter de gedachte dat de FAA en de Federale Overheid van USA meer weten dan ze willen toegeven en zaken onder de pet houden. Sommige medewerkers hebben daarnaast verklaard dat ze hun mond moesten houden over dit voorval en dat ze alle gemaakte foto’s moesten inleveren of wissen. Er zijn echter ook verklaringen van mensen die geen spreekverbod opgelegd kregen.

UPDATE 29-04-2023: Volgens onbevestigde berichten komt er binnenkort meer nieuws over deze casus uit 2006, wellicht samenhangend met de recente interesse vanuit de Amerikaanse politiek, zoals o.a. senator Gillibrand.  De documentaire https://www.youtube.com/watch?v=DWiHPQbv5Es&t=6s is in dit verband de moeite waard om te gaan bekijken.

 

Bronnen:

Het rapport van NARCAP: Het National Aviation Reporting Centre on Anomalous Phenomena (NARCAP) publiceerde een rapport van 155 pagina's over de waarneming en riep op tot een overheidsonderzoek. https://static1.squarespace.com/static/5cf80ff422b5a90001351e31/t/5d02ec731230e20001528e2c/1560472703346/NARCAP_TR-10.pdf  

Artikel in de Chicago Tribune: http://www.chicagotribune.com/classified/automotive/columnists/chi-0701010141jan01%2C0%2C5874175.column?page=1&coll=chi-newsnationworldiraq-hed  

Algemene Informatie Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/2006_O%27Hare_International_Airport_UFO_sighting  

Over gaten in de lucht: https://weather.com/news/news/hole-punch-clouds-20130123  

Documentaire: https://www.youtube.com/watch?v=DWiHPQbv5Es&t=6s

Audio van Luchtverkeersleiding: https://www.youtube.com/watch?v=6Nlg6piVgys

Discussie

Een gezonde discussie over het ufo-fenomeen is waar UFO Zaken om draait. We vragen u daarom deel te nemen onder uw eigen naam en respect te tonen voor de perspectieven van anderen.

Laatste artikelen