Ufo's en piloten: Deel 1. Vlucht 564 van AWA 1995

Door Erwin Noorman  •   •  Reageer

Ufo's en piloten: Deel 1. Vlucht 564 van AWA 1995

Wereldwijd zien miljoenen mensen ufo’s vliegen die eigenlijk prima verklaarbaar zijn maar door gebrek aan kennis van de waarnemer wel als zodanig worden benoemd. Op UFO Meldpunt Nederland komen jaarlijks honderden meldingen binnen waarvan een groot deel wel te verklaren is als bijvoorbeeld satelliet, meteoor of weerballon.

Piloten en astronauten zien ook met regelmaat ufo's. Zij zijn echter getrainde waarnemers die beter dan wie ook weten wat er thuishoort in ons luchtruim. Zodoende is de drempel voor wat écht een ufo uitmaakt voor piloten een stuk hoger. Je mag een piloot wat betreft luchtverschijnselen gerust een expert noemen. Wat mij betreft is het onnodig en overbodig om te vermelden dat piloten altijd ook medisch gekeurd zijn en mentaal stabiel. In dit opzicht mag je een melding van een piloot, commercieel of militair, dan ook hoger aanslaan dan een melding van tante Marie die een vreemd licht zag flikkeren in de lucht. De kans dat tante Marie een heldere ster of wensballon zag is niet onwaarschijnlijk.

In deze serie gaat het alleen om ufo’s die door luchtvaartpersoneel zijn gezien, al dan niet door radarbeelden bevestigd.

Awa757
Vlucht 564 AWA 1995

Deel 1: Vlucht 564 van America West Airlines 1995

De Boeing 757 van America West Airlines vlucht 564 (HP 564) vloog op 25 mei 1995 van Tampa, Florida naar Las Vegas, Nevada. Ze zaten op 13 kilometer hoogte boven Bovina, Texas toen er om 22:25 een zeer groot, sigaarvormig voertuig verscheen, zo’n 3 kilometer onder hen. De piloot, kapitein Eugene Tollefson en co-piloot John G. Waller, meldden dat het object een heldere stroboscooplamp had die tegen de klok in om het object heen draaide. Het object had een door de piloten geschatte lengte van 125 tot 150 meter. Het object verscheen echter niet op de radar van de Boeing en tevens niet op de radar van de luchtverkeersleiding in Albuquerque. De luchtverkeersleiding nam contact op met de luchtmachtbasis Cannon in New Mexico en die konden niet geloven wat hen verteld werd. Op de vraag wat de melding inhield, antwoordde de luchtverkeersleider in Albuquerque: “Ik weet het niet, het is een ufo of zoiets. Het is dat Roswell geouwehoer weer.”

Even daarna werd een F-117a Stealth gevechtsvliegtuig van de luchtmachtbasis Holloman de lucht in gestuurd. De piloot reageerde korte tijd later over de radio dat hij iets had gezien aan zijn linkerzijde. Kennelijk verscheen het deze keer wel op de radar omdat de vluchtleiding dit nu bevestigde. Op het moment dat er vanuit donkere wolken in de nabijheid enkele bliksemflitsen ontlaadden, en daarmee de ufo ook belichtten, was de bemanning van HP 564 in staat de ufo van zeer dichtbij te observeren. Ze beschreven het als ‘spookachtig’ en het object verdween vervolgens uit zicht.

De luchtverkeersleiding nam contact op met het Westelijke hoofdkwartier van NORAD, op de McChord luchtmachtbasis in de staat Washington. De vrouw bij NORAD beweerde dat zij niets daar in de buurt hadden waar zij vanaf wist. De verkeersleider van Albuquerque vertelde dat het een ufo was, alsof het rechtstreeks uit de X-Files afkomstig was. De reactie van de dame van NORAD was ernstig verbaasd en overdonderd. Dertien minuten later was ze terug aan de lijn met Albuquerque luchtverkeersleiding en bevestigde dat ook zij een onbekend object in dat gebied hadden en dat ze het al enkele minuten volgden. NORAD ontkende later echter weer dat zij iets hadden gezien en zeiden dat ze alleen een klein toestel met een kapotte transponder hadden gevolgd.

De piloot en de co-piloot hebben in eerste instantie alleen anoniem willen melden omdat piloten in het algemeen niet worden verondersteld objecten te zien vliegen die er niet zijn of niet horen te zijn. Aan onderzoeker Walter N. Webb, van de UFO Research Coalition, is het te danken dat deze casus openbaar gemaakt kon worden. Door zijn grondige onderzoek kon Webb kopieën van de FAA-stemtapes van gesprekken tussen het vliegtuig en de grond krijgen (zie de links en bijlagen hier beneden). Hij interviewde ook de bemanning en luchtverkeersleiders (bron: Walter Webb; UFO Evidence II, Section I, Dick Hall).

Een dag later werd er door de luchtverkeersleider wederom contact opgenomen met NORAD waarbij alsnog werd bevestigd dat zij een onbekend object hadden gevolgd dat aanvankelijk stationair in de lucht hing en vervolgens met een snelheid van 1.600 tot 2.250 kilometer per uur vandoor ging en tussendoor ook weer stopte.

Schets564

Door de piloten is later een schets van het object gemaakt.  Zie hiernaast.

Walter Webb begon zijn onderzoek en interviewde de bemanning van het toestel die hem ook een tekening van het object lieten zien.  Daarnaast kreeg hij opnames van de gesprekken in zijn bezit door Freedom of Information Act verzoeken. Ook bezocht en onderzocht hij militaire activiteiten en kwam hij tot een eenvoudige conclusie: Er is geen enkele verklaring voorhanden voor het ongebruikelijke object zoals dat door de bemanning van vlucht 564 werd gezien.

Bronnen

  1. America West Flight 564 - UFO Incident 1995
  2. 1995 - The American West UFO Sighting
  3. 10 Mysterious UFO Incidents Confirmed By Radar

Discussie

Een gezonde discussie over het ufo-fenomeen is waar UFO Zaken om draait. We vragen u daarom deel te nemen onder uw eigen naam en respect te tonen voor de perspectieven van anderen.

Laatste artikelen